Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016

Μετρό: Μοχλός ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη

northpress.gr, 16/09/2016
Βασική προϋπόθεση για να τεθεί μια πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, σε τροχιά οικονομικής ανάπτυξης είναι η δημιουργία υποδομών για τις αστικές συγκοινωνίες, τις μεταφορές και τη βιώσιμη κινητικότητα. Σε αυτό το πνεύμα, η Αττικό Μετρό ΑΕ υλοποιεί το έργο του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη, ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο που θα αλλάξει τη ζωή της πόλης και θα θέσει σε νέες βάσεις την οικονομία της...

Μετά από μια παρατεταμένη παύση της εκτέλεσης των έργων για το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τον Μάρτιο του 2016 κι έπειτα οι εργασίες έχουν ξεκινήσει και πάλι σε στέρεες, αυτή τη φορά, βάσεις, με όλα τα προβλήματα που ταλάνιζαν το έργο να έχουν επιλυθεί και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καθώς και σαφή ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Το μετρό είναι ένα έργο που συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη, στην προστασία του αστικού περιβάλλοντος, στη βελτίωση των συνθηκών και της ποιότητας της ζωής, καθώς και στην ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού των πόλεων όπου κατασκευάζεται και λειτουργεί.

Η οικονομία
Το παράδειγμα της τεράστιας αλλαγής της Αθήνας, με το ένα εκατομμύριο περίπου των επιβατών να κινούνται καθημερινά με το μετρό, με τις αγορές στην περιοχή των σταθμών να αποκτούν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, την τόνωση της τουριστικής κίνησης και με τους σχεδόν 1.000 τόνους λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα να εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα καθημερινά, είναι εύγλωττο, αν και όχι το μοναδικό διεθνώς.
Το μετρό θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης κατ’ αρχήν κατά τη διάρκεια κατασκευής του, με τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που, μέσω των έργων, θα διοχετευθούν στην αγορά, καθώς και με τις χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που θα προσφέρει στον κατασκευαστικό τομέα. Κυρίως όμως, το μετρό θα συμβάλει στην οικονομία της Θεσσαλονίκης μετά την ολοκλήρωσή του, καθώς θα αποτελέσει κίνητρο για την τόνωση της επιχειρηματικότητας, του εμπορίου και του τουρισμού. Η ολοκλήρωσή του θα δώσει αναπτυξιακή πνοή στη πόλη και ανάσα ελπίδας στους κατοίκους της, καθώς θα συμβάλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση της ύφεσης και την καταπολέμηση της ανεργίας που μαστίζουν τη Θεσσαλονίκη.

Ο πολιτιστικός ρόλος
Εκτός όμως από τον κατεξοχήν αναπτυξιακό του ρόλο, το μετρό έχει κι έναν ουσιαστικό πολιτιστικό ρόλο, ο οποίος δεν είναι καθόλου πάντως άσχετος με την οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Τα έργα του μετρό, μέσω των εκτεταμένων αρχαιολογικών εργασιών που εκτελέστηκαν και συνεχίζουν να εκτελούνται, συμβάλλουν στην αποκάλυψη της ιστορίας και την ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης. Ο σταθμός «Βενιζέλου» με το τεχνητό δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό» υπήρξε κατεξοχήν πεδίο άσκησης διχαστικής πολιτικής, που τελικά υπονόμευσε ένα μεγάλο έργο. Η λύση που δόθηκε από τη νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, αποδεικνύει ότι όταν υπάρχει διάθεση συνεργασίας με τους υπόλοιπους φορείς και πρυτανεύει η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, δεν υπάρχουν ούτε διλήμματα, ούτε εμπόδια, ούτε αδιέξοδα.
Η υπογραφή συμφώνου συνεργασίας ανάμεσα στην Αττικό Μετρό ΑΕ, το υπουργείο Πολιτισμού και τον δήμο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το οποίο τα αρχαιολογικά ευρήματα θα αποκατασταθούν και θα αναδειχθούν συγχρόνως με την κατασκευή του σταθμού σε μεγαλύτερο βάθος, αποδεικνύει ότι ένα σύγχρονο τεχνικό έργο μπορεί να συνυπάρχει αρμονικά με ένα σπουδαίο αρχαιολογικό εύρημα και να αναδεικνύει την ιστορία της πόλης.

Ζωντανό μουσείο
Ο σταθμός θα αποτελέσει ένα σημαντικό τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα λειτουργήσει ως πόλος έλξης για τον τουρισμό, το εμπόριο και την επιχειρηματικότητα. Το γεγονός ότι οι επιβάτες του μετρό, αλλά και οι επισκέπτες της πόλης, θα έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν μέσα στον σταθμό ένα ζωντανό μουσείο, θα δώσει προστιθέμενη αξία στην πόλη και θα δώσει νέα ώθηση και νέες ευκαιρίες στην ανάπτυξη. Στη πραγματικότητα, η πόλη θα αποκτήσει ένα ζωντανό μουσείο μέσα σε ένα σύγχρονο τεχνικό έργο.
Το μετρό είναι ένα έργο που θα ικανοποιήσει τόσο την ανάπτυξη, όσο και την κοινωνική ευημερία. Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, έχουμε όμως αναπτυξιακές δυνατότητες που μπορούν να μας βγάλουν από τα σημερινά αδιέξοδα. Το μετρό μπορεί να είναι ένας τέτοιος αναπτυξιακός πυλώνας.
Το μετρό είναι η καλύτερη ίσως ευκαιρία που έχει η πόλη για να ενώσει τις δυνάμεις της και να αποδείξει ότι μπορεί να σχεδιάζει και να υλοποιεί μεγάλα έργα που θα την οδηγήσουν σε τροχιά ανάπτυξης και ευημερίας.

Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό ΑΕ, στο τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθεί η διάνοιξη των δυο δίδυμων σηράγγων και την επόμενη χρονιά θα ολοκληρωθούν τα έργα πολιτικού μηχανικού. Έτσι, σταδιακά θα αποδίδεται σε χρήση μεγάλος μέρος των δρόμων και των πεζοδρομίων που έχουν καταληφθεί από τα εργοτάξια.
Η βασική γραμμή, δηλαδή η γραμμή που συνδέει τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με την Νέα Ελβετία και το αμαξοστάσιο στη Πυλαία, θα παραδοθεί σε λειτουργία το 2020, ενώ ο σταθμός της Βενιζέλου, η μελέτη και κατασκευή του οποίου ξεκινά πραγματικά σήμερα από το μηδέν, θα δοθεί σε λειτουργία αργότερα.


* Ο ΓΙΑΝΝΗΣ Α. ΜΥΛΟΠΟΥΛΟΣ είναι πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.